7 Haziran 2012 Perşembe

REKLAM HİLELERİ


Reklam hilesi ne ki la?

Dediniz galiba. Reklamın da hilesi mi olur falan da dediniz büyük ihtimal. Olur anacım, olur.  Her medyatik şeyin bir hilesi olur. Sana televizyon vasıtasıyla, her alanda bir şeyleri kabul ettirmek isterler. Ve bunu öyle adice yaparlar ki, sen bunları bilinçsizce istersin. Elinde olmadan.

kıymetlimiiiiiizzzsssss

Daha önce bilinçaltı mesajlarını anlatmıştım. Reklamlar da yine bu bilinçaltı mesajlarla yapılmakta. Yani sen sana gösterilen ürünü, farkında olmadan beyninde iyi bir yere yerleştiriyorsun. Ve alışverişe çıktığında aynı ürünlerle karşılaştığın zaman, o ürünü almak istiyorsun. İşe yaramaz deme, yazının sonuna sakla kendini.


Tabi bazı entel geçinenleri bu bilinçaltı mesajları falan sıkıyor. Bunları duyunca  ''amaan gene mi bilinçaltı mesajı anasını satayum :):):)''  gibi triplere giriyorlar. Bizzat gördüm, hatta ağzına da oracıkta rövoşeta çektim. Dünyanın en büyük reklamcıları, en büyük reklam şirketlerinin en büyük önceliği olan bu konu, sana inandırıcı gelmiyor öyle mi? Yani dünyanın bu en büyük reklam şirketleri de komplocu, hayalperest falan? E en çok onlar kullanıyor bunu ?


Neyse başlayalım.
Yine daha önce göstermiş olduğum bir video ile başlamak istiyorum ;


Videoyu sonuna kadar izlerseniz olayı daha iyi anlarsınız. İki adam dondurulmuş hayvanlar hakkında reklam yapmak için görevlendiriliyor ve 30 dakika süreleri var. Bu süre içinde adamlar iki tane reklam tasarımı yapıyorlar. Sonra diğer eleman geliyor ve  ''yaptıklarınız gösterin lan hacular''  diyor ve tasarımlara bakıyor. Adamların yaptığı tasarımlar, diğer adamın daha önce yaptığı tasarımlarla neredeyse birebir uyuşuyor.

Sebebi?

Öbür eleman medyum falan mı bildi o kadar şeyi?

Yok boluuummmm...
bu resmi çizen adamlar,
Olay bilinçaltı mesajı ciğersiz. Videonun sonunda, adamlar arabadayken etraflarına bir dizi görüntü yerleştiriliyor, konuyla alakalı. Ve adamlar bunların farkında olmasalar da, bilinç altları bunu kaydediyor ve aynı konu açıldığı için kayıtlı olan verileri beyne sunuyor. Adamlar da aynen o şekilleri çızıttırıveriyorlar.

aslında o resmi burada görmüşlerdi
Adamlar bu resimleri gördüklerini bile bilmiyorlardı belki. Fakat beyin, gözlerin gördüğü hiçbir detayı atlamaz, kaydeder. İşte bu istemsiz kaydetme işlemine de ''bilinçaltı'' denir. Beyin bunları kaydeder, saklar ve tekrarlandığı zamanlarda düşünce üretmek için kullanabilir.


Örneğin şu resimde, adamların daha önce fark etmeden karşılaştıkları bir ayı resmi var.


Ve adamlardan konuyla ilgili bir resim çizmeleri istendiğinde, adamlar zaten beyinlerinin içinde var olan bir şeyi ortaya çıkarıyorlar. Yaptıkları sadece, beyinlerinde yer eden şeyleri çizmekti.

Olay açık.

Tabi reklam hileleri derken, yok efendim aslında o köfte o kadar kırmızı olamazmış, onu boyarlarmış gibi şeyler anlatmayacam. Onları bilmeyene maalesef tıp henüz çözüm üretemedi.


Olaya şöyle gireyim ciğerler, eskiden reklamlar  ''en iyi kola bu, bunu alın :):):):)''  türünde yapılırdı. Millet ürününü överdi ve reklam biterdi. Fakat uzun zamandır uygulanan başka bir yöntem var, ve neredeyse her firma artık bu yöntemin farkında ve ona göre reklam yapıyor.

Times Meydanı'ndaki reklam çılgınlığı

Dilerseniz  vikipedide  reklamın tanımı bile var.

Tanıma başlarken  ''insanları gönüllü olarak birşeyi almaya ikna etmek''  denilmiş. Fakat şuanki reklamlar kesinlikle bu tanıma uygun değil ciğersiz. Sana verilen bilinçaltı mesajıyla senin o ürünü almanı sağlıyorlar. Yani sana bunu zorla yaptırıyorlar diyebiliriz.


Ama ondan önce bir de Şaban abimizden dinleyelim reklamın tanımını ;


Kesinlikle katılıyorum..

Konumuza dönersek,
Şimdi oradan  ''ne zorla alcam yıaa ben istediğimi alırım bi kereeee :):):)):)''  gibi sığırımtrak cümleler kurduğunu biliyorum. Ama dur, önce bi lafımı bitireyim, sonra verecem senin ağzının payını.


Yukarıdaki  ilk video, insanların bilinçaltlarının ne kadar güçlü olduğunun göstergesiydi. Reklam hazırlanırken özellikle bilinçaltı mesajlara dikkat edilmişti. Bu gördüğünüz yöntem, en büyük firmaların kullandığı yöntemdir. Dünyanın en başarılı reklam şirketlerinin önceliği her zaman bilinçaltı mesajlar olmuştur. Çünkü bilinçaltı kişiye her şeyi yaptırabilen bir güce sahiptir.


Bu tür şirketler, reklamını yaptığı ürünlerin halk tarafından benimsenmesi için saman altından su yürütürler. Seni en zayıf noktandan yakalamak isterler, seni en etkileyecek noktayı bulup ona göre reklam yaparlar.


Artık reklamın, neyi tanıttığı değil, nasıl tanıttığı önemli durumdadır. Derler ya  ''reklamın iyisi kötüsü olmaz anasuna satayuğum''  , bok yesin onlar. Bal gibi de olur anacım.



Şöyle ki, bir reklamda, kişinin hiç sevmediği bir karakter oynuyorsa, kişi reklamı yapılan ürüne, sırf o karakter yüzünden antipatik bakar. Çünkü bilinçaltında o karakter onun için iticidir, ve dolayısıyla yaptığı reklam ve tanıttığı ürün de itici olacaktır.

popüler ünlüler ve reklam filmleri

Fakat reklama sevilen, popüler, çok yakışıklı veya çok güzel biri koyarsan, reklamı yapılan ürün oynayan karakterden dolayı çekici gelecektir. Alışveriş yaparken iki ürün arasında kaldığında, o ürünü seçecektir. Ürünün popülerliği, reklamın popülerliğiyle eşdeğerdir ciğerler.


İsterseniz çeşitli örneklerle gidelim ;


Çok fazla İngilizce bilmenize gerek yok, sadece birkaç kelime geçiyor zaten. Vücut diliyle anlayabileceğiniz bir reklam zira.

En başta herkes gibi ben de, reklamın ne hakkında olduğunu bilmiyordum. Ve ilk saniyelerdeki olaya göre  ''cips reklamı falan mı lan bu''  dedim normal olarak. Fakat, anlayacağınız üzere alakası yok.


Bu bir  ''prezervatif''  reklamı ciğersizler. Çok ilginç di mi lan hehe. Ve burada, reklam yapılırken yine kişinin bilinçaltına hitap edilmiş. Bazı man kafalar anlamamış olabilir,  ''ne bilinçaltı yıaa''  falan diyenler olduğunu duyar gibi oluyorum zaten.


Reklam, direkt olarak çocuk sahibi olmanın kötü yanlarına dikkat çekmiş, ve,  '' çocuk sahibi olmadan tekrar düşünün pampişler ''  diyor. İnsanın bilinçaltına çocuk sahibi olmanın kötü yanlarını aktarmaya çalışıyor yani, ama siz reklamı izlerken kıçınızı gere gere güldüğünüz için, bir bok çakmıyorsunuz. Fakat bu mesaj alınmış oluyor.


Adamlar  ''hadi insanları güldürek lan ahahahahaha :):):):)''  mantığıyla falan mı yapıyor sence bu reklamı? Lan senin ağzına 1 haftalık çişimi yaparım haa, mantıklı ol az. Hangi firma, hangi şirket sadece   ''insanları güldürelim ya, çok stresliler heeeyyyy:):):) '' mantığıyla o kadar para verip reklam yapar lan.

Amaç bilinçaltına o mesajı vermek hacı, o yüzden ayık ol.


Başka bir reklama geçelim anacım ;


Dünya tatlısı bir kız ve arko reklamı...

Şimdi olaya şöyle kafa atalım, bu bir traş köpüğü reklamı di mi?

- O ye.

Peki sizce neden en arka plandaki şey traş köpüğü?

Neden ön planda bu güzel kız var?


Neden baba ve kız arasındaki bu  ''tatlı''  olay işlenmiş?

Neden Messi bu kadar çok gol atıyor?


Neden biliyor musun ciğer, tabiki yine bilinçaltı olayı. Kırık plak gibi sürekli aynı şeyi söylemek istemiyorum ama, olay sürekli aynı şey üzerine ben napam yauv. Arko traş köpüğü ile traş olan baba, kızının yanına geliyor ve kız onu öpünce susuyor, tam o sırada da babanın yüzüne zoom yapılıp  ''bakın arko kullandı ya ondan lan bu ahahaa :) :)  ''  demek istiyorlar.


Yani reklamı traş köpüğünün değil de, insanların akıllarında çok tatlı bir yeri olan tatlı bir kıza yaptırıyorlar, onun üzerinde duruyorlar. Bu reklamı izlerken yüzünde gülücükler açağını biliyorlar çünkü, ve kişi gülümsüyorsa, iş tamamdır. Gereken mesaj, gereken yere, gerektiği gibi gitmiştir.



Another video ;

Al sana kozolak..

Şu Nutella reklamları... Böööööyyyy artık anasını satayım. Tüm bu çocuklarla ilgili veya çocukların oynadığı reklamlar neden bu kadar salakça olur hiç anlamam anasını satayım. Salak salak çocuk ağzıları, aptalca konuşmalar ve senaryo...


Nedeni şu, çünkü çocuklara hitap ediyor. Şu reklamı Biscolata reklamlarındaki kaslı kaslı heriflerin oynadığını düşünsenize ahahaha. Çocukların ilgisini çeken bir ürünün reklamını yapacaksan, çocukların ilgisini çeken bir senaryo koymalısın ve oyuncular da mutlaka çocuk olmalı. Çünkü o yaştaki veletler, kim yakışıklıymış, kim güzelmiş diye bakmazlar, onların ilgisini sadece kendi yaşlarındaki çocuklar çeker. Açıkça, çocuklar televizyondaki çocuklara özenirler. Ve reklamcılar bunu gayet iyi bildiklerinden her reklamlarında aptal çocuk ağzıyla konuşan birkaç çocuk oynatır.


 Ondan sonra, çocuk annesiyle markette gezerken  ''anneeee Nutellaaaaa yaaaa :(  banane banane al al al al al al al al al al !!!!!!  ''  gibi tirplere girerler, ve o ürün eninde sonunda satılır.


Şimdi biraz nostalji yapak hacı ;


1980 'ler ve 1990' larda, reklamlar daha çok ünlüler üzerine kuruluymuş canlar. O zamanlar televizyona çıkmak zor olduğu için,   ''çıkan adam mutlaka kaliteli adamdır, güvenilir adamdır ''  imajı varmış. Kemal Sunal' ın da böyle bir filmi vardı hatırlarsınız.


Ünlü bir yüz kullanmak da çok etkilidir. Daha önce söylediğim gibi, popüler ünlüler, bir reklamı da çok popüler yapar, bir ürünü de...


Şimdi dünyadaki en etkili reklamlara bakalım hacı;


Güzellik ürünleri reklamları, dünyanın en etkili ve en verimli reklamlarını yaparlar. Çünkü hitap ettiği kesimin en zayıf yönlerinden bir tanesine ulaşır ; kadınlar ve güzel görünme...

Güzellik malzemeleri sektörü, dünyanın en büyük sektörlerinden biridir canlar.


Örneğin size şöyle bir sayfa göstereyim ; Link


Dünyanın en değerli markaları sıralaması açıklanmış ve bir kozmetik markası olan Loreal 32. sırada. Şimdi   ''oha lan o kadar da olsun 32. sıra ne yaa ''  deme aynştaynlığı yapmayın öküzcanlar. Loreal' in önündeki markalara bakarsanız, hepsi tüm dünyayı kapsayan hizmetler veren markalar. Yani herkese hitap ediyor, ve ciddi derecede gerekli ürünlerin markaları bunlar.


Fakat Loreal, sadece kadınlara hitap eden bir marka olmasına rağmen bu sıralamada mevcut ise, bu ne kadar büyük olduklarının kanıtıdır. Ve bu tür markaların büyüklüğündeki en büyük pay  ''reklamlar'' dır. Örneğin, Google' ın reklam yapmaya ihtiyacı var mıdır?



Hayur hacu.


Peki kendisinden hemen önceki markalar hangileri?

  • Nokia
  • Samsung
  • Mitsubishi
  • Pepsi
  • BMW
  • Shell
  • İntel
Gibi markaların hemen ardından geliyor Loreal...


Peki kimleri geride bırakmış ?
  • Nike
  • Siemens
  • Citibank
  • Mercedes Benz
  • UPS
  • Honda

Gibi cibi markaları geride bırakmış. Bu geçen senenin sıralaması, 2011' in.


Devam edlim ;

Vee.. Erkeklerin izlerken ağzından salyalar aktığı herkesçe malum bir reklam türü.. Şahsen ben bile şu kızın güzelliği karşısında mest olmuş ve salyalarımı kılavyeme akıtmış durumdayım, salya sümük kaldım anasını satayım ahahaha.


Neyse, devam edelim. Arka sıra dersi kaynatma evladım, güldük bitti, tamam.


Bu tür güzel kızların oynadığı reklamlar, kadınların ilgisini daha da çekmekte. Çünkü reklamdaki kızın güzelliği, onlar için referanstır. Reklamda oynayan kız ne kadar güzelse, kadınlar reklamı yapılan ürüne o kadar pay verirler ve o ürünü almak isterler. Hatta işin aslı, kadınlar bu olayı ciddi anlamda abartır, o ürünü almadan tenlerinin reklamdaki kız kadar pürüzsüz olamayacağını bile düşünür hale gelirler. O ürünü aldıklarındaysa, kendilerini buna inandırırlar.


Yani demem o ki, kozmetik reklamları, dünyadaki en etkili reklam türleridir. Çünkü kadınlar tehlikeli yaratıklardır hacı, o nemlendirici kremi alabilmek için gidip banka bile soyarlar yani ehehe.


İsteseler dünyayı yönetebilirler, ama onlar alışveriş yapmak istiyorlar hehe.


Tüm bunların üstüne bir de çok ünlü ve popüler ünlüleri kullanırsa kozmetik şirketleri, yapacağı sükseyi siz düşünün. Özellikle Loreal bu konuda oldukça popüler ünlülerle çalışıyor, ve bu yüzden de inanılmaz satış rakamlarına ulaşıyor.


Loreal' in reklam için kullandığı ünlülerden bazıları ;

  • Evangeline Lilly
  • Mathew Fox
  • Claudia Schifer
  • Aishwarya Rai
  • Eva Longoria
  • Jeniffer Aniston
  • Gerrard Butler
  • Jeniffer Lopez
  • Gwen Stefani
  • Diane Kruger
  • Penelope Cruz
  • Beyonce
  • Scarlett Johansson
  • Milla Jovovich
Evangelina Lilly
Sanarsın Hollywood' da ünlü olmanın şartı Loreal reklamlarında oynamak anasını satayım. Şimdi bu adamlar popüler olmayacak da ne olacak di mi..


Şimdi tanıdık bir reklama göz atalım hacı ;


Kıvanç abimizin oynadığı reklam dizisi..


Mavi Jeans zaten Türkiye ' nin en büyük şirketlerinden biri. Fakat, her ülkede olduğu gibi, Türkiye' de de giyim üzerine birçok firma mevcut. Giyim piyasası, rekabete oldukça açık bir firma, zira satış rakamları her an her firma adına farklılık gösterebiliyor.


Burada kendini farklı kılmak isteyen firmalar, oldukça popüler ünlülerle anlaşma yapmak zorunda olduklarını bildiklerinden, milyonlar harcayarak, popüler yüzleri bünyelerine katıyor ve reklam dizileri çekiyor.


Tabiki etkisi de hemen hissediliyor. Ama olay yine kişinin bilinçaltına inmekle alakalı. Çok yakışıklı bir erkek sadece kızlar tarafından beğenilmez, erkekler tarafından da beğenilir, özellikle Kıvanç Tatlıtuğ'da bu oran oldukça yüksek seviyede gördüğümüz ve bildiğimiz üzre. Bu yüzdendir ki o isimler, bir firma için her zaman artıdır.

Zaten kızların zeka seviyeleri ortada anasını satayım, yakışıklı bir erkek gördükleri anda oracıkta süt dökmüş kediye dönüveriyorlar. Ben çok kız tanıyorum sırf Kıvanç Tatlıtuğ Mavi' de olduğu için illa gidip oradan alışveriş yapan.. Mallık parayla mı..

Size söylediklerimi kanıtlamak amacıyla şu sayfayı göstermek istiyorum ;

Kıvanç, satışları artırdı

Kıvanç Tatlıtuğ ne giyse, o ürün yok satmaya başlıyormuş, firma ek siparişler veriyormuş....


Sonra, dünyanın en güzel kadınlarından biri olan Adriana Lima...


Bakın bu kadar çok hayranı olan insanlarla çalışırsanız, reklamlarınız mutlaka işe yarar, ürün satışlarınız bir anda fırlar..
Bakınız kanıtı ;

Adriana Lima Satışları Uçurdu

Mavi, Adirana Lima'yla %50 büyüdü

Adriana Mavi' yi büyüttü

Adriana Lima çok tuttu

Kadınlar kırmızıya koştu

Adriana Lima' nın reklamda giydiği kırmızı gömlek uçuk satışlar yapmış.. Yine kadınlar, yine popülerlik, yine artan satış rakamları..


Gördüğünüz üzere, reklamlar tamamen bilinçaltına yönelik şekilde yapılıyor. Ünlü kullanılan reklamlar, duygu sömürüsü yapan reklamlara göre çok daha masum ama.


Örneğin duygu sömürüsü deyince aklıma ilk operatör reklamları geliyor. Türkcell reklamları mesela, adamlar öyle şarkılar, türküler, duygusal olaylar, bebekler, aile resimleri falan koyuyorlar ki, sanarsın Türkcell değil Sinan Çetin' le Film Gibi programı...


İnsanın duygusal yönleri zayıf olduğu için, sürekli oraya hücum ediyorlar anlayacağın. Birçok reklam, seni reklamını yaptığı ürünü almaya zorunlu kılarmışçasına bilinçaltına giriyor. Sonra da ceplerini dolduruyorlar.

yanağını kemirem senin

Elinde olmadan sana dayatılan şeylerin ne kadar büyük ve güçlü olduğunu anlaman için söylüyorum bunları. Elbette bir reklam filmiyle seni emirleri altına alamazlar, bu sadece işin küçük ticari kısmı. Asıl olay çok daha büyük. Bu reklamlar, o adamlar için bir nevi sosyal deney. Reklamların işe yaradıklarını gördükleri için sana bu bilinçaltı mesajlarını heryerde vermeye devam ediyorlar. İnandırmak istedikleri şeyler için, önce seni buna hazırlıyorlar. Bilinçaltında olduğu için de, söylenilen şeyler sana çok mantıklıymış gibi geliyor ve körü körüne inanıyorsun..

Neyse, çok uzadı, bitirelim artık. Aynı gün ve aynı saatte buluşalım sevgili ciğersizler..


Günün Sözü ;

 '' Para her şeyi yapar diyen adam, para için her şeyi yapan adamdır. ''  Benjamin Franklin